środa, 10 września, 2025

Jedne z najbardziej znanych operacji dezinformacyjnych Rosji i ZSRR

Share

W Rosji dezinformację określa się terminem „дезинформация” (dezinformatsiya), co bezpośrednio tłumaczy się jako „dezinformacja”. Jest to pojęcie, które weszło do użytku już w czasach Związku Radzieckiego, szczególnie w kontekście działań KGB i propagandy.

Radzieckie służby wywiadowcze opracowały różnorodne techniki dezinformacji, znane jako „активные мероприятия” (aktyvnye meropriyatiya), czyli „działania aktywne”. Były to wszelkie operacje mające na celu wpływanie na opinię publiczną i destabilizowanie struktur politycznych przeciwników, głównie przez manipulację informacją, rozpowszechnianie fałszywych narracji i propagandy.

Oto przegląd najbardziej znanych operacji dezinformacyjnych Związku Radzieckiego i Rosji z ostatnich 50 lat, które miały szeroki wpływ na geopolitykę, opinie publiczne i stosunki międzynarodowe:

1. Operacja „RYAN” (1981-1983)

Opis: Operacja, której celem było rozpoznanie rzekomych przygotowań NATO do ataku nuklearnego na ZSRR. Była reakcją na narastające napięcia zimnowojenne i miała na celu manipulację informacjami, aby usprawiedliwić agresywną postawę Związku Radzieckiego.

Cel: Wywołanie paranoi wewnątrz struktur NATO, aby skłonić kraje zachodnie do deeskalacji napięć.


2. Operacja „Infekcja” (1983)

Opis: Kampania dezinformacyjna, której celem było rozpowszechnienie fałszywych informacji, że wirus HIV/AIDS został stworzony przez USA jako broń biologiczna. W 1983 roku radziecki wywiad zasiał te informacje w prasie, co spowodowało szerokie kontrowersje i zaszkodziło reputacji USA.

Cel: Podważenie wiarygodności Stanów Zjednoczonych na arenie międzynarodowej oraz osłabienie ich wpływów.


3. Operacja „Dewyka” (2004-2014)

Opis: Operacja skierowana na destabilizację sytuacji politycznej na Ukrainie. Jej elementem była seria kampanii dezinformacyjnych, które miały zniechęcić obywateli do integracji z Zachodem i budować narracje przeciwko ruchom prodemokratycznym. W 2014 roku działania te nasiliły się w okresie aneksji Krymu i wojny w Donbasie.

Cel: Podważenie ukraińskiej suwerenności oraz poparcie dla rosyjskich interesów politycznych i militarnych.


4. Projekt „Lakhta” (2014 – obecnie)

Opis: Kampania prowadzona przez Agencję Badań Internetowych (IRA), popularnie nazywaną „fabryką trolli” w Petersburgu. Skupiała się na manipulacji opinią publiczną głównie w USA i Europie poprzez media społecznościowe i fałszywe konta, szczególnie w okresie wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku. Kampania objęła tworzenie kont trollowych, które szerzyły dezinformację i dzieliły społeczeństwo.

Cel: Wpływanie na wyniki wyborów i destabilizowanie demokracji zachodnich przez polaryzację społeczną.


5. Operacja „Skripal” (2018)

Opis: Próba zatrucia byłego agenta rosyjskiego wywiadu Siergieja Skripala i jego córki w Wielkiej Brytanii za pomocą nowiczoka, środka paraliżująco-drgawkowego. Rosyjski wywiad uruchomił kampanię dezinformacyjną, mającą na celu ukrycie odpowiedzialności Rosji za atak. W mediach rozpowszechniano sprzeczne wersje wydarzeń, co miało zdezorientować społeczeństwo i media.

Cel: Zasłanianie odpowiedzialności Rosji oraz sianie zamętu, by podważyć zachodnie działania przeciw Rosji.


Literatura i źródła

Andrew, C., Mitrokhin, V. (2000). The Sword and the Shield: The Mitrokhin Archive and the Secret History of the KGB. Basic Books.

Rid, T. (2020). Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. Farrar, Straus and Giroux.

Pomerantsev, P. (2014). Nothing is True and Everything is Possible: The Surreal Heart of the New Russia. PublicAffairs.

Heller, M., & Nekrich, A. (1986). Utopia in Power: The History of the Soviet Union from 1917 to the Present. Summit Books.

Bittman, L. (1985). The KGB and Soviet Disinformation: An Insider’s View. Pergamon-Brassey’s.


Każda z tych operacji stanowi dowód na strategiczne wykorzystanie dezinformacji w polityce i walce o wpływy, jakie prowadziły służby wywiadowcze Związku Radzieckiego i Rosji.

Tekst ukazal się pobraz pierwszy w grudniu 2024.

Przeczytaj także

Reklama

News